måndag 16 maj 2011

Mammas Jordgubbskräm

Efter en hel dag med plantering, gräsklippning och städning inne satte vi på grillen och åt middag tillsammans med våra familjer igår. Lillebror som hjälpte mig i trädgården beställde jordgubbskräm och visst fanns det en påse av förra sommarens skatter i frysen. Lillebror och jag har som tradition att gå på självplock hos en lokal jordgubbsodlare varje sommar och snart är det dags igen att fylla frysen. När jag fryser in dem snoppar jag dem sen har jag lärt mig av farmor att hälla i 1/2 kopp socker i varje påse. Då blir de härligt sockersimmiga om man bara vill ha dem upptinade till glass eller grädde samt bra förberedda för att kokas till kräm.

Ingredienser ca 5 port

1 liter frysta jordgubbar
1/2 dl socker
8 dl vatten
potatismjöl

Häll i jordgubbarna direkt från frysen ned i en stor kastrull med vatten och socker. Låt småkoka ca 10-15 minuter, mosa jordgubbarna med en gaffel. Ta av från plattan, skaka ca 5 msk potatismjöl med lite vatten i en shaker och häll försiktigt ned det i tunn stråle under omrörning. Om det blir för tunt ta i lite mer redning om det blir för tjockt lite vatten. Ställ sedan tillbaka på plattan för att koka upp, när första bubblan dyker upp är det färdigt. Servera avsvalnad med grädde eller mjölk!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar