tisdag 17 maj 2011

Köttbullar i ugn

Köttbullar förknippar jag med farmors kök, det finns ingen som lagar så goda köttbullar som min farmor. Som liten flicka stod jag tillsammans med mina kusiner vid spisen när hon stekte dem i stora lass, sedan fick vi alltid några var på varsin tandpetare så när man sedan skulle äta var man mätt. Numera har jag gjort en förenklad version av hennes recept eftersom tiden inte riktigt räcker till, ofta kommer man stressad från jobbet och ska ha mat snabbt på bordet. Håll till godo med detta recept som är mycket enkelt och gott!

Ingredienser

500 g blandfärs
250 g fläskfärs
3/4 dl ströbröd
1 dl mjölk
1 ägg
1 gul lök
vitpeppar, socker, salt och kryddpeppar

Sätt ugnen på 250 grader. Låt ströbrödet dra i mjölken, blanda ned kryddor efter smak och rör färs och ägg. Riv ned den skalade löken på de stora rivorna på ett rivhjärn. Blanda smeten ordentligt och smaka av. Om det är för torrt ta i lite vatten. Lägg ett bakplåtspapper på en ugnsplåt och rulla ganska stora köttbullar, sätt in i ugnen, ca 12-15 minuter. Vänd dem efter halv tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar